Even terug in de geschiedenis...

De werken voor de bouw van het congrescentrum startten in mei 2012 en werden twee en een half jaar later afgerond. Het idee was een multifunctioneel handelscentrum te bouwen dat voldeed aan de ambities met het culturele evenement ‘Mons 2015’ als richtpunt.

Het gebouw werd ontworpen door een Amerikaans architect met internationale faam: Daniel LIBESKIND.

Hij ontwierp het Jüdisches Museum Berlin, bedacht de inrichting van het nieuwe World Trade Center in New York en ontwikkelde het ‘City Life Masterplan’ in Milaan.

Volgens de bedenker werd het Congrescentrum ontworpen om een nieuw architecturaal herkenningspunt te zijn in de stad, een link tussen oud en nieuw, een kernfactor van de economische dynamiek van de wijk.

We kunnen alleen maar vaststellen dat het gebouw deze rol perfect vervult!

Het geheel dat gevormd wordt door het belfort, het toekomstige station, van de hand van Santiago CALATRAVA, en het congrescentrum is werkelijk uniek in Wallonië.

Vlakbij het historisch centrum op een steenworp van de autosnelweg E19-E42 en tegenover het station, vormen de 6.500 m² moduleerbare ruimte van het WCCM een opmerkelijke tool voor de economische ontwikkeling van Bergen en omstreken.

Afbeelding
montage mons

Onze 3 belangrijkste ontwikkelingsgebieden

B2B-evenementen:
Het Palais des Congrès de MONS is de ideale locatie voor vergaderingen, seminars, beurzen en netwerkevenementen. We opereren als een volwaardig evenementenbureau en bieden kant-en-klare oplossingen aan bedrijven in exclusieve samenwerking met lokale serviceproviders. Onze 100% ‘ Made in MONS ’ -benadering garandeert een optimale organisatie voor alle soorten evenementen.

Gemaakt in Palais des Congrès ’ evenementen:
We creëren en organiseren onze eigen evenementen. We nodigen ook de mensen van MONS uit om EXPERTS te worden van het Palais des Congrès de Mons. Dankzij deze gezamenlijke aanpak kunnen ze hun vaardigheden en ideeën goed gebruiken bij evenementen die samen met ons team zijn geproduceerd en die een win-winsituatie bieden. Ze bezetten niet alleen onze ruimte, maar we dragen ook bij aan het succes van hun evenement. Lokale bedrijven en verenigingen bieden voorkeurstarieven om de ontwikkeling van het toerisme in Bergen te ondersteunen via B2B-evenementen.

Ontwikkeling van conferenties:
Het is onze ambitie om van het Palais des Congrès de Mons een maatstaf te maken voor conferenties, die een breed scala aan onderwerpen behandelen, zoals mensen, nieuwe technologieën, gezondheid en nog veel meer. We nodigen sprekers, sommigen van hen internationaal bekend, uit om te debatteren en hun kennis te delen. Ons doel is om een rijk en divers programma op te bouwen, waarbij onze locatie wordt gepositioneerd als een belangrijke speler op het gebied van persoonlijke conferenties.

Afbeelding
bat

Palais des Congrès de Mons publiek

Wanneer het gebruikelijk is dat een zakenvrouw of zakenman gemiddeld €250 per dag besteedt tijdens professionele reizen (zonder de kosten om deel te nemen aan het evenement zelf), dan is het vrij logisch dat er bijzondere aandacht aan deze sector wordt besteed.

Dit is echter niet het enige publiek dat WCCM wil verleiden.

Het WCCM wil haar deuren ook openstellen voor alle drijvende krachten om professionele of privé-evenementen te organiseren.

In het midden van het gebouw bevinden zich 3 auditoria die perfect uitgerust zijn om tussen 100 en 500 personen te kunnen ontvangen. Ze zijn uitgerust met cabines voor simultaan tolken, hoogtechnologisch audiovisueel materiaal en multimedia lessenaars om de sprekers maximaal comfort te bezorgen.

De ruime zetels zijn voorzien van een tafeltje en een elektrische aansluiting voor elke toehoorder.

Bovendien telt de infrastructuur 3 polyvalente en moduleerbare zalen.

(‘Atrium’, ‘Flex room’ en ‘Forum’) kunnen tot 1.500 personen tegelijkertijd ontvangen. Deze bijzonder lichte ruimten baden in natuurlijk licht en zijn ideaal om recepties, diners, cocktails, beurzen, salons enz. te organiseren.

Tot slot zijn er 12 ‘breakout rooms’ (van 10 tot 50 personen) die bijzonder geschikt zijn voor werkvergaderingen (Algemene Vergaderingen, Raad van Bestuur, boards, …), voor thematische workshops of om kleine comités te organiseren.

Een business center en coworkingruimten vullen deze voortreffelijke voorzieningen aan.